Het was Freddy Heineken zelf die suggereerde dat het erfgoed van het bedrijf goed bewaard moest worden, want wie weet kwam er ooit een museum. Daar zijn wij Freddy vandaag nog dankbaar voor. GeheugenVenster mocht namelijk voor de dagtv mediaspeler putten uit het enorm gevarieerde bedrijfsarchief, geholpen door audiovisueel archivist Frédérique Urlings. In het dementievriendelijke beeldaanbod kunnen bewoners en medewerkers nu genieten van nostalgische animatiefilmpjes, historische foto’s en twee prachtige bedrijfsfilms.
Deze historische bedrijfsfilms bevatten werkelijk prachtige beelden en verhalen over het werken bij Heineken in de jaren 50 en 60. De films zijn opgenomen in het dagtv activiteitenaanbod, onder de categorie Ambachten. De film ‘Bierbrouwen’ werd gemaakt ten behoeve van de introductie van flessenbier en de campagne ‘Heerlijk Helder Hygiënisch/Heineken’. Deze film werd geproduceerd door Joop Geesink’s Starfilm (u kent hem wel, van Loeki de Leeuw). De tweede bedrijfsfilm gaat over de paarden van Heineken.
Frédérique legt uit dat vroeger alle brouwerijen, dus ook Heineken, paard en wagen gebruikten om de houten bierfusten naar het café te vervoeren. Zeker in Amsterdam met al de kleine grachtjes en steegjes waren paarden een handig vervoermiddel. “We weten niet precies wanneer de laatste wagen reed, maar wel dat de bierwagens tot 1960 onderdeel van het straatbeeld waren.” Mocht je er in de afgelopen jaren eentje hebben gespot, dan was dat toch echt voor de show. ’s Winters, als het sneeuwde, dan trokken de paarden zowaar een slee om het bier op tijd in de kroeg te krijgen. “Alle paarden hadden een eigen naam (er was er uiteraard ook eentje die Freddy heette) en stonden op verschillende plekken in Amsterdam op stal. De koetsier mende de paarden vervolgens naar het brouwerijterrein aan de Stadhouderskade om het het bier op te halen en naar de klant te brengen. Er gebeurde trouwens veel op dat terrein. Zo werd er bijvoorbeeld ook het ijs gemaakt dat nodig was om het bier te koelen. En de vaten werden er gefabriceerd.”
Ten tijde van de vervaardiging van de films bestond het woord ‘jobhoppen’ nog niet. Dat is niet zo gek, want in tegenstelling tot nu waren medewerkers vaak hun hele leven werkzaam bij hetzelfde bedrijf. De koetsier vertelt in de film dat hij al vijftig jaar werkzaam is bij Heineken, op zijn elfde was hij erin gerold en gebleven. “Heineken stond te boek als een goede werkgever. Er werden arbeidswoningen in de buurt van de brouwerij neergezet en er werd een pensioenfonds opgericht. Vaak kwamen familieleden ook bij de brouwerij werken, omdat zij tevreden waren over Heineken als werkgever. Het zijn er niet veel maar zelfs nu nog hebben we zoons en dochters rondlopen die verhalen hebben over hun ouders en grootouders, heel erg leuk,” aldus Frédérique.
Dat het historisch erfgoed van Heineken nu weer een nieuw leven krijgt op een bijzondere plek, namelijk in het verpleeghuis, vindt Frédérique in één woord fantastisch. “Mooi om hieraan mee te werken. Wij waren meteen enthousiast toen wij het verzoek kregen." Het Heineken-materiaal bracht de programma-samenstellers van GeheugenVenster op het idee om een reminiscentie-activiteit te maken rondom het thema ‘De Kroeg’ met o.a. een bijzonder reclamefilmpje om het Themagesprek te starten. Vanaf nu zijn deze pareltjes uit het Heineken-erfgoed dus te zien via de dagtv mediaspeler. Misschien een goede tip voor activiteitenbegeleiders om alvast een 0.0 Heineken-biertje in huis te halen, want er zal ongetwijfeld een bewoner zin in een biertje krijgen als het Heerlijk-Helder-Heineken deuntje in de gemeenschappelijke woonkamer klinkt.
Proost, op mooie contactmomenten en plezier in het verpleeghuis!
Terug