Wil jij vloggen voor jouw afdeling of zorginstelling? Marieke geeft praktische tips!

Wil jij vloggen voor jouw afdeling of zorginstelling? Marieke geeft praktische tips!

Steeds meer zorgorganisaties zetten video in om zorgcollega's, nieuwe medewerkers, jongeren of familie van bewoners te informeren of te inspireren. En dat is logisch, want beeld is een krachtig medium. Misschien loop je zelf al een tijdje rond met het idee om bijvoorbeeld af en toe een vlog te maken, maar is het er toch (of nog) niet van gekomen omdat je denkt dat het te duur of ingewikkeld is. Begin dan gewoon met je telefoon! De meeste smartphones hebben tegenwoordig een prima camera waarmee jouw video er al snel professioneel uitziet.

Maakt jouw zorginstelling al gebruik van video?

marieke-koenders

Om je op weg te helpen krijg je alvast wat praktische tips van videomaker Marieke Koenders. Zij heeft voor Stichting GeheugenVenster dementievriendelijke programma's gemaakt zoals Tai Chi en een nostalgisch kookprogramma (beiden te zien via het STV Interactief-abonnement), maar ook filmpjes voor social media, bijvoorbeeld over deze gezellige middagactiviteit bij verpleeghuis Oostergouw in Zaandam. De zorg is een prachtige branche waar je trots op kunt zijn, dus pak die telefoon en laat het zien!

#1 Vergeet de audio niet

De focus bij het maken van een video ligt, in eerste instantie vaak op beeld. Dat klinkt logisch, maar Marieke's eerste tip: vergeet vooral de audio niet. Staat er een deur of raam open? Dit kan soms al een wereld van verschil maken. En als je video niet goed verstaanbaar is door omgevingsgeluiden, dan kan je deze meteen in de prullenbak gooien. Zonde! Tegenwoordig kan je al voor een zacht prijsje een microfoontje aanschaffen die je aan je telefoon kunt koppelen waarmee alles alvast beter te verstaan is, zeker de moeite waard.

vlog-mobiel-raam-ducttape

#2 Er gaat niets boven daglicht

Ook goed licht is belangrijk. Er gaat niets boven daglicht. Ga zelf voor een raam staan of plak je telefoon met ducttape (verpakkingstape) op het raam, dan heb je je handen vrij en fantastisch licht. Je kunt natuurlijk ook een zuignap-telefoonhouder gebruiken die je in auto's ziet. Voor stabiliteit kun je eventueel een simpel statiefje gebruiken. Een heldere video hoeft echt niet duur te zijn, met een paar aandachtspunten kom je al een heel eind.

#3 Welke software en apps kun je gebruiken voor de montage?

Nu nog het editen! Ook hier heb je geen ingewikkelde software voor nodig. iMovie voor Mac is prima, ook de app Inshot op je telefoon is heel handig. Je kunt hiermee snel een bedrijfslogo aan je video toevoegen, tekst erbij, muziekje eronder en hoppa!, je hebt een video. Ook de GoPro Quik-app werkt super wanneer je bijvoorbeeld met bewoners een dagje uit bent geweest. Je gooit er wat korte filmpjes in, een paar losse foto’s en er rolt vanzelf een leuk sfeerfilmpje uit. Wil je nog meer mogelijkheden qua montage? Bekijk dan DaVinci of Adobe Première Rush eens (desktop of telefoon).

Ga je jouw video delen op social media? Vergeet je creatie dan vooral niet te ondertitelen, want 60 procent wordt bekeken op de mobiel, vaak met het geluid uit. Ondertitelen kost veel tijd, gebruik daarom bijvoorbeeld AutoCap (Androïd) of MixCaptions (iPhone).

#4 Vloggen eng? Begin klein!

Nog een drempel die je misschien moet overwinnen: je vindt zelf het staan voor de camera gewoon eng. Helemaal begrijpelijk. Begin dan vooral met iets kleins en herhaal het gewoon lekker vaak. Lees de tekst vooral niet op, het moet geen toneelstukje worden. Het fijnst is namelijk als de tekst in spreektaal is, en juist geen schrijftaal. Wanneer je vaak oefent, dan voel je vanzelf wat zelfverzekerder.

#5 Maak vooraf een plannetje

Het kan ook handig zijn om vantevoren een video plannetje op papier te maken. Wat wil jij in beeld brengen en met welke shots? Waar komt bijvoorbeeld de branding van jouw bedrijf (het logo of contactinfo, vaak aan einde). En hoe wil jij al meteen aan het begin van je video de aandacht trekken zodat mensen het leuk vinden om te blijven kijken? Wat is jouw call to action (wat wil je teweeg brengen na het zien van jouw video)? 

Veel succes met filmen! Mocht je nog vragen hebben, laat het vooral weten en mail Marieke: productie@geheugenvenster.nl

 
Samen maken we het verschil, bedankt!