Memorabele samenwerking met Nationale-Nederlanden: plezier verzekerd!

Memorabele samenwerking met Nationale-Nederlanden: plezier verzekerd!

Hoe zag de wereld eruit in de jaren 50? De voorlichtingsfilm ‘Een Nationale Traditie’ (1959) uit het archief van Nationale-Nederlanden geeft een uniek inkijkje in het leven van toen. Deze film, ooit gemaakt door Joop Geesink voor de Nationale Levensverzekering-Bank, en ook andere pareltjes uit het historisch archief, zijn vanaf vandaag via de STV-box in de huiskamer van het verpleeghuis beschikbaar dankzij de samenwerking met Nationale-Nederlanden. Ingrid Elferink, conservator en bedrijfshistoricus van Neerlands' bekendste verzekeraar, weet zeker dat deze film een feest van herkenning zal zijn voor veel ouderen.

01 NN auto 02 NN kraamvrouw2 03 NN zilveren bijtring 04 NN prille vader schip

05 NN schip centrale 06 NN vrouw centrale 08 NN man-vrouw 09 NN hoofdkantoor1

Dat de wereld ingrijpend veranderd is, valt alleen al op door de lengte van de film. Maar liefst 23(!) minuten voor een bedrijfsfilm, een soort lange reclame. We kunnen het ons dat nu niet meer voorstellen met spotjes die tegenwoordig amper 30 seconden duren.

De conservator legt uit dat deze voorlichtingsfilm destijds in bioscopen werd vertoond en bedoeld was om het grote publiek kennis te laten maken met het bedrijf en het fenomeen Verzekeren. De film werd als spectaculair beschouwd, mede door de redding met de helikopter. Ook het feit dat de film door Joop Geesink is gemaakt, toen al een bekende filmmaker, was indrukwekkend. Ingrid Elferink: “In het archief vond ik een memo aan het personeel over de opnames in het kantoor. Daarin werd verzocht om zo normaal mogelijk te doen, maar wel (voor de dames) zo kleurig mogelijk gekleed te gaan, omdat het dus een kleurenfilm is!”

Volgens de conservator geeft de film een realistische weerspiegeling van de samenleving en het tijdsbeeld. Dat blijkt ook uit vele amateurfilms uit de jaren 50 en 60 die ze heeft gezien. Opeenvolgende gebeurtenissen zijn hoogstens iets aangedikt omdat het een reclamefilm betreft. Ingrid legt uit: “Heel typerend is bijvoorbeeld de manier waarop mensen met elkaar omgaan in deze film. Men spreekt elkaar aan met u, het is allemaal heel beleefd en netjes". Dit zal de zorgmedewerker wellicht bekend voorkomen, want nog steeds zijn er veel bewoners die graag met ‘u’ worden aangesproken. Destijds was dit heel gewoon. Ook zijn alle mensen zonder uitzondering netjes gekleed en gekapt. Kijk maar: de mannen zijn allemaal in pak, soms zelfs met hoed en ook de dames zijn tot in de puntjes verzorgd. Nog steeds vinden veel oudere bewoners dit belangrijk.

Ook de traditionele rolverdeling komt in de film goed naar voren. De man werkt en de vrouw blijft veelal thuis. “Vrouwen werden in die tijd nog als handelingsonbekwaam beoordeeld, zij mochten destijds geen verzekering afsluiten of een bankrekening openen, pas in de jaren 50 veranderde dit”, legt Ingrid uit.

En wie denkt dat de kantoortuin een moderne vinding is, vergist zich. “In de film zie je een gigantische grote zaal, de middenzaal, waar maar liefst 350 medewerkers van de Nationale Levensverzekering-Bank werk verzetten”, memoreert Ingrid. Dat moet een gigantisch lawaai zijn geweest, want een koptelefoontje opzetten was er in die tijd nog niet bij. Dergelijke beelden leveren werkelijk prachtige gespreksstof op en geeft medewerkers ook nog eens een inkijkje in het leven van toen. Abonnees vinden de film in de STV-box onder ‘Themagesprek’.

Als conservator zorgt Ingrid ervoor dat de collectie goed bewaard blijft. Daarnaast draagt ze de 175-jarige geschiedenis van het bedrijf actief uit. Met haar afdeling werkt de archivaris bijvoorbeeld samen met musea, maar ook particulieren kunnen bij haar terecht. Dat Ingrid nu een klein deel van de rijke collectie mag ontsluiten ten behoeve van het welzijn voor ouderen in het verpleeghuis doet haar deugd. “Wij willen onze geschiedenis graag delen met de maatschappij en als deze groep daar ook nog eens geluk aan beleeft, dan vind ik dat ontzettend fijn.” Daar kunnen wij ons helemaal in vinden.

Ingrid Elferink en Nationale-Nederlanden, heel erg bedankt voor de unieke historische bijdrage ten behoeve van het welzijn in het verpleeghuis!

 
Samen maken we het verschil, bedankt!