Geheugenvenster.nl respecteert uw privacy

Wij gebruiken cookies om de gebruikersvriendelijkheid te verbeteren en statistieken bij te houden. Meer info

logo
De invloed van visuele overprikkeling
Overprikkeling brein

Feit of fictie?

Hoe voelt het wanneer je overprikkeld raakt door de beelden die je ziet, wanneer je in een emotionele wervelwind terecht komt door beelden op de TV, beelden die elkaar voor jou te snel opvolgen, die je niet zo snel kunt verwerken, die wel indruk op je maken maar die je toch niet goed kunt plaatsen, waardoor je uit balans raakt, waarbij je alleen maar denkt ... weg-weg-weg! Stop! Hou op! 

We hebben een fimpje gemaakt zodat je zelf kunt ervaren wat overprikkeling nu eigenlijk met je doet, omdat je de inhoud niet 1-2-3 kunt verwerken vanwege snelheid en emotie bij het ongefilterde TV-aanbod van alledag. Het filmpje bevat overigens geen reclame tussendoor (dat scheelt dan weer).

Waarom? Stress kan de dementie bij mensen met dementie verergeren. Belangrijk dus om stil te staan bij die stressfactoren en deze weg te nemen waar dat kan.

Ervaar het zelf

Onderstaande video bevat een compilatie van het dagelijkse TV-aanbod op de televisie, gewoon bij de NPO, RTL, ONS en SBS, veelbekeken zenders ook in de zorgsector. Het zijn beelden uit series, films, praatprogramma's, politieke items, documentaires, muziek, nieuwsberichten, zelfs uit het Jeugdjournaal, die ongefilterd de gezamenlijke huiskamer in komen, elke dag. 

En natuurlijk hebben we er een schepje bovenop gedaan, want anders zou die overprikkeling en het gevoel dat je erdoor krijgt, door mensen zónder dementie niet beleefd worden. Wat doet deze greep uit het normale TV-aanbod met jouw gevoel, jouw emoties? Kun jij feit en fictie onderscheiden? Het filmpje duurt ruim 1 minuut.

(Waarschuwing: de beelden kunnen onrust en angst veroorzaken!)

Wil je meer weten over wat er in het brein gebeurt bij dementie en hoe je mensen met dementie het beste kunt ondersteunen? Dan is onze BrainWorkshop ook wat voor jou!

In dit artikel van het Benjamin Rose Institute on Ageing staat de invloed van TV-beelden bijzonder goed omschreven:

"We willen allemaal dat de mensen waar we voor zorgen blijven genieten van zoveel mogelijk bekende activiteiten. Voor een persoon met dementie maakt televisie kijken vaak deel uit van een algemeen activiteitenprogramma. Omdat de ziekte invloed heeft op de manier waarop ervaringen herinneringen worden, kan het zelfs in een vroeg stadium moeilijk zijn om een plot te volgen of te onthouden en dus wordt het verhaal nogal zinloos.

Het nieuws is niet beter: het zien en horen van wat er in de wereld gebeurt, kan ons allemaal van streek maken. Voeg een cognitief probleem toe aan de mix en het nieuws kan ronduit beangstigend worden. Een verhaal over een vermist kind kan veel te reëel worden voor iemand met dementie; het vermiste kind wordt haar jonge zoon; het vinden van dat kind wordt een overweldigende zorg!

Terroristische aanslagen elders in de wereld kunnen worden opgevat als een aanslag in de buurt. Een brandend gebouw op het avondnieuws kan worden geïnterpreteerd als: "Mijn huis staat in brand!" Hoewel het nieuws, films en de zenderprogrammering over het algemeen misschien niet per se ongepast zijn, zijn het meestal geen goede selecties voor iemand met geheugen of cognitieve problemen."

Nog meer achtergrondinformatie vind je in dit artikel van AlzBetter: 'Dementia and television viewing: what is real and what is fiction?'.

Dáárom!

Zoals je zelf hebt kunt ervaren in dit filmpje is televisie voor mensen met dementie simpelweg veel te snel, bevat veel te veel informatie tegelijkertijd en het aanbod sluit niet aan bij hun belevingswereld. Wegzappen kan niet, want je weet niet hoe de afstandsbediening werkt en de medewerker is niet continue paraat om dit in de gaten te houden.

Daarom is het belangrijk om kritisch om te gaan met de beelden die we mensen met dementie voorschotelen wanneer we de TV aanzetten op een willekeurige (Nederlandse) zender. Het bevestigt onze ervaringen in de (dementie)zorg: gewone TV is niet geschikt!

 
 
Samen maken we het verschil, bedankt!